Halt

Met Preventie met Gezag wil het Rijk de komende jaren voorkomen dat jongeren betrokken raken bij ondermijnende (drugs)criminaliteit. Halt zet haar preventieve interventies in bij projecten in verschillende gemeenten. Minke Veldman vertelt in deze editie van de nieuwsbrief over haar eerste ervaringen op een school in Nieuwegein. 

Verder in deze nieuwsbrief artikelen over

  • een nieuwe voorlichting over ondermijning voor het basisonderwijs,
  • de inzet van VR bij Halt en
  • veiligheid in de klas via de ‘klassendialoog’.

 De afbeeldingen in deze nieuwsbrief zijn gemaakt door jongeren die een Halt-interventie hebben doorlopen. Sommigen voeren op een bijzondere en creatieve manier hun leeropdracht uit. Soms krijgt Halt toestemming om dat te delen. En dat doen we graag 

 

Preventie met Gezag: samen tegen georganiseerde criminaliteit

De gevolgen van ondermijnende (drugs)criminaliteit ontwrichten de samenleving. Het leidt tot bijvoorbeeld geweld, uitbuiting, onveiligheid en toename van drugsgebruik. Toch lokt de belofte van ‘snel geld’ bepaalde jongeren naar het pad van de criminaliteit. Om te voorkomen dat jongeren hierbij betrokken raken stelt het Rijk, in het kader van het programma Preventie met Gezag (PmG), de komende tien jaar geld beschikbaar aan 27 gemeenten. PmG moet voorkomen dat jongeren en jongvolwassenen de (georganiseerde en ondermijnende) criminaliteit ingaan of hier in doorgroeien. De 27 gemeenten zijn aangewezen omdat uit onderzoek en cijfers blijkt dat daar in bepaalde wijken de jeugdcriminaliteit groot is. Rol van HaltHalt gaat in een groot deel van deze gemeenten een rol spelen met preventieve activiteiten in de aanpak van jeugdcriminaliteit. Sommige gemeenten kiezen voor om extra voorlichtingen of spreekuren. Andere gemeenten zetten Halt in als vaste partner in de wijk of op school, waardoor de Halt-medewerker flexibeler kan werken en direct kan doen wat op dat moment nodig is. Een belangrijk element hierbij is dat de Halt-medewerker een vast gezicht wordt in de wijk en op school en dat er nauw samen wordt gewerkt met andere partners. In Nieuwegein werkt Halt-medewerker Minke Veltman voor een aantal VO-scholen. Minke vertelt over hoe zij hieraan invulling geeft binnen de Aanpak Jonge Aanwas/Doorgroeiers in Nieuwegein:“Onlangs ben ik op een van de drie voortgezet onderwijs-scholen in Nieuwegein gestart, binnen de lokale Aanpak Jonge Aanwas van de gemeente Nieuwegein. De eerste dag op school was meteen goed gevuld. Ik had twee gesprekken met leerlingen na grensoverschrijdend gedrag op- of rond school. Tussendoor heb ik op verzoek van een mentor een voorlichting gegeven aan een klas waarbij groepsdruk tot meerdere incidenten leidde. Binnenkort ga ik opnieuw naar die klas om verder in gesprek te gaan met de leerlingen over het thema groepsdruk. Nu ik wekelijks op school aanwezig ben, merk ik dat het zorgteam en de docenten mij veel beter weten te vinden voor een hulpvraag of overleg. De komende tijd gaan we hiermee verder en kijk ik samen met de school en de gemeente hoe we hier de komende jaren verder invulling aan kunnen geven, waarbij we natuurlijk direct aansluiten bij de behoefte van de school. Een tweede school volgt in het nieuwe schooljaar.” 

Ervaringen met de voorlichting De kosten van snel geld verdienen

Het zal weinigen zijn ontgaan dat jongeren vaker het doelwit zijn van criminele organisaties. Sinds vorig jaar biedt Halt daarom de voorlichting De kosten van snel geld verdienen, weerbaar tegen ondermijning. Halt-medewerker Tessa blikt terug op de les die ze gaf in Dordrecht. “Ik gaf de voorlichting over ondermijning op een VO-school in Dordrecht. Samen met drie collega’s gingen we alle klassen van het derde jaar langs. Het is de leraren niet ontgaan dat er in en rond de school een hoop speelt. Dit werd bevestigd door de antwoorden van leerlingen op onze stellingen.Zo werd bevestigd dat 88% van de leerlingen binnen de school wel wist waar hij of zij drugs kon kopen en dat de meerderheid dit ook wel eens heeft gedaan. En er waren ook leerlingen bij die zelf wel eens drugs hebben vérkocht.Ik sta nog steeds versteld van deze open- en eerlijkheid. Net zoals de docenten, die na de les voort kunnen borduren op de materie. Uiteindelijk heb ik met de meeste klassen een open gesprek kunnen voeren en hebben de stellingen, anoniem te beantwoorden, geholpen het gesprek op gang te brengen. Een gesprek dat nodig is, tot schurende en pijnlijke discussie leidt, maar bovenal bewustzijn creëert. Bewustzijn voor de leerling, de leerkracht en de omgeving, zodat met de juiste hulp een uitweg uit deze criminaliteit mogelijk is.”

Voorlichting Snelle euro's hebben een prijs: weerbaar tegen georganiseerde criminaliteit

Zelfs kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs komen al in aanraking met ondermijnende criminaliteit. Ook jonge kinderen komen in de verleiding om snel geld te verdienen. Met de voorlichting Snelle euro’s hebben een prijs wil Halt deze kinderen weerbaarder maken tegen ondermijning.Samen met de Taskforce RIEC Brabant-Zeeland heeft Halt de bestaande voorlichting De kosten van snel geld verdienen voor (voor VO en MBO) bewerkt tot een voorlichting voor het basisonderwijs. 

‘Het liet mij denken aan mijn neef’(leerling na afloop van de voorlichting)

Begin april is een pilot uitgevoerd in Middelburg en Tilburg. Hieruit bleek dat kinderen uit groep 7 en 8 wel degelijk ‘niet pluis’ ervaringen hebben op het gebied van georganiseerde criminaliteit. Ze hebben vaak geen besef van de wereld die achter ondermijning schuilgaat, hoe makkelijk je er in rolt en hoe moeilijk het is er weer uit te stappen.

  • Jij wilde toch zo’n mooie dure jas?
  • Ja, die blauwe!
  • Het enige wat je hoeft te doen is even op de uitkijk te staan!
  • Wat moet ik doen dan?
  • Opletten of er iemand komt.
  • Maar…
  • A joh, maar er komt toch niemand. Doe gewoon net alsof je op je telefoon zit. Zo gepiept!                                                       (rollenspel in de voorlichting)

Met de interactieve les willen we kinderen bewust maken van de gevaren en gevolgen van ondermijning en helpen om andere, veilige keuzes te maken. Ook leren de kinderen bij wie ze terecht kunnen als ze signalen herkennen of zich zorgen maken.Voor de les is een voorbereidende en verdiepende les ontwikkeld die de leerkracht samen met de klas kan doen. Zo krijgt de les nog meer impact bij de leerlingen. Meer informatie? Neem contact op met de Halt-relatiemanagers in je regio. Kijk hier voor de contactgegevens .

Hoe voelt het om slachtoffer te zijn van een strafbaar feit?

Wanneer je informatie langs meerdere kanalen ontvangt, is de kans groter is dat het echt binnenkomt. Dit geldt zeker voor jongeren: voor hen is het steeds lastiger om schriftelijke en verbale informatie te verwerken. Daarom maakt Halt sinds enige tijd gebruik van Virtual Reality om jongeren bepaalde lastige situaties te laten beleven. 

 

Halt heeft tijdens de interventie altijd oog voor het slachtoffer. Om de gevolgen van grensoverschrijdend gedrag beter invoelbaar te maken, hebben we twee nieuwe VR-video’s geproduceerd over de thema’s excuus en herstel. In de virtuele wereld gaat de Halt-jongere in gesprek met een winkelmanager waar een diefstal is gepleegd. Zo leert de jongere wat de belangrijkste elementen zijn van een excuusgesprek. In de andere video ervaart de Halt-jongere hoe het is om slachtoffer te zijn van mishandeling en hoe een relatie tussen slachtoffer en dader kan worden hersteld. Door deze ervaring kan de jongere zich beter verplaatsen in het slachtoffer en in de toekomst betere keuzes maken. 

'Dit maakt wel indruk'  Halt-jongere over VR film excuus en herstel

Met de inzet van VR in de Halt-interventie sluiten we aan bij de interesse- en belevingswereld van jongeren. Dankzij de video’s krijgen ze begrip voor de slachtoffers en kijken ze met andere ogen naar de gevolgen van het grensoverschijdende gedrag. Dit werkt meestal beter dan aan een jongere te vragen om zich te verplaatsen in het slachtoffer. We hebben de video’s kunnen maken met steun van Stichting Achmea Slachtoffer en Samenleving.

Klassendialoog

Alle jongeren hebben op een manier of andere te maken met (on)veiligheid. Maar, wat betekent veiligheid eigenlijk? Halt gaat hierover, samen met jongerenwerk, in de klas in gesprek met leerlingen. Dit noemen we de klassendialoog: aan de hand van socratische gespreksvoering creëren we een oordeel- en waardevrije ruimte waarin leerlingen met elkaar in gesprek gaan.De klassendialoog is voor leerlingen van het VO en MBO. De focus ligt op leerlingen van het tweede jaar VO tot en met het tweede jaar MBO. De dialoog kan preventief worden ingezet en ook naar aanleiding van een incident. Tijdens de lessen kunnen gevoelige onderwerpen worden aangesneden, waarbij er aandacht is voor de individuele beleving van de jongeren. De klassendialoog duurt twee lessen van één lesuur. 

 

 ‘Het kan soms heel lastig zijn om open en eerlijk te spreken over wat veiligheid voor jou betekent, zeker wanneer je je niet veilig voelt’, vertelt een leerling. Tijdens een opdracht tijdens de klassendialoog, waarin de leerlingen anoniem konden blijven, besloot deze leerling toch initialen op de schrijven. De Halt-medewerker die de dialoog begeleide, herkende het als een vraag om hulp. Het bleek dat de leerling in het verleden werd gepest. En waar de school in de veronderstelling was dat het al beter met de leerling ging, was dit toch niet het geval. In samenwerking met de mentor en een jongerenwerker is dit signaal opgepakt.Het is één van de voorbeelden waaruit blijkt dat een klassendialoog veiligheid en ruimte biedt voor leerlingen. Er komen signalen naar boven, die aanleiding geven om te kijken naar ieders bijdrage aan veiligheid.Geïnteresseerd in een klassendialoog? Kijk hier voor de contactgegevens van de relatiemanagers in de regio.

Op de hoogte blijven?Benieuwd naar wat Halt allemaal doet? Volg ons op Instagram en LinkedIn en blijf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en acties van #stichtinghalt. 

 

 
 
[www.halt.nl]